En god kombination af praksis og teori
Musik er et fag, hvor vi kommer vidt omkring, og hvor du bliver udfordret både kreativt og analytisk. Vi beskæftiger os med musik på alle leder og kanter, så du kommer både til at spille, analysere og lytte til masser af musik. Faget står nemlig på to ben, som arbejder sammen: et teoretisk og et praktisk. Med det teoretiske ben dykker vi ned i musikkens byggesten, så vi kan analysere, diskutere og forstå den musik, som vi omgiver os med. Med det praktiske ben laver vi sammenspil i større og mindre grupper, mødes i fællessangen eller den store, flerstemmige vokalsats og laver rytmiske grundøvelser. På A-niveau er der derudover en skriftlig disciplin, hvor du lærer at arrangere musik for kor og instrumenter.
Vi beskæftiger os med musik fra mange forskellige genrer og perioder, og forsøger altid at forstå musikken som en del af en større samfundsmæssig sammenhæng, så vi både bliver klogere på musikken, på verden og på hinanden.
Undervisningen veksler generelt mellem det teoretisk-analytiske og det praktiske, så vi vil ofte prøve kræfter med at spille den musik, som vi analyserer – eller analysere den musik, som vi spiller!
Når du vælger musik, er der hverken krav eller forventning om, at du kan spille på et bestemt instrument på et bestemt niveau. Det vigtigste er, at du har lyst til at arbejde med musik og udvikle dig, hvad enten du starter helt fra bunden eller har mange års erfaring. Her er der plads til alle, som har interesse for musik!
På Favrskov Gymnasium er musik ikke kun noget, der ligger i skemaet, for musiklokalerne er ofte lige så fyldte i pauserne, som de er i timerne. Som musikelev må du nemlig altid gerne låne vores faciliteter, så her kan du møde skolens andre musikelever på kryds og tværs. Derudover vil du som musikelev ofte blive inviteret til at tage med til korstævne, deltage i musical, spille til morgensamling og tage med til koncerter ud af huset, ligesom der næsten altid er et musikalsk tilbud i den ugentlige OnsdagsOase.